ECU

ECU tidigare än 1995 är vanligtvis okodade och kan helt enkelt bytas ut och fungerar helt utan kodning eftersom de inte är kodade till bilens säkerhetssystem. Du måste fortfarande se till att reservdelarnas nummer helt matchar ditt.

Du kan även hitta ECU styrenhet som säljs separat eller som ett helt komplett kit till din bil (ECU + Nycklar + Tändningslås + Immobilizer + Mätarhus och eventuellt dörrlås cylinder). Hittar du ett sådant kan du byta ut alla delarna och starta bilen utan någon som helst programmering eller kodning av din bil. Förutsatt att det stämmer överens med din ursprungliga ECU artikelnummer. Hela uppsättningar är inte alltid tillgängliga, fråga oss om hjälp så kan vi försöka hitta en komplett sats till dig.

De flesta fordon tidigare än 1995 har immobilisatorer separerade från motorns styrenhet och behöver inte kodas - Plug and Play.

ECU för fordon senare än 1995 måste kodas till motorhanteringssystemet av en kvalificerad bil tekniker

Om du köper ECU på egen hand är den vanligtvis överförbar men kommer att behöva kodas för att matcha fordonets säkerhetssystem. Detta måste göras av en bilelektriker med rätt programvara. Även om styrenheten är överförbar, måste du ändå se till att reservdelarnas ersättningsnummer helt matchar ditt.

Kodning säkerställer att fordonets startspärr känner igen olika ECU och öppnar ECU för att köra fordonet. Kodning kräver expertis från en kvalificerad bilelektriker som använder rätt programvara och utrustning.

  • Bosch artikelnummer börjar med 0 261 (bensin) eller 0 281 (diesel) Siemens artikelnummer börjar med S
  • Magnetti Marelli artikelnummer börjar med IAW
  • Ford-artikelnummer har 12A650 i mitten
  • Renaults artikelnummer börjar med HOM, 7700 eller 8200
  • Honda artikelnummer börjar med 37820
  • Toyota artikelnummer börjar med 89661 (men vissa är lite annorlunda)
  • Vauxhall artikelnummer börjar ofta med 90, 09 eller 55
  • VAG-artikelnummer har vanligtvis 906 eller 907 i mitten

Det finns vanligtvis två eller flera artikelnummer på valfri styrenhet - tillverkning (t.ex. BOSCH, Siemens, Magneti Marelli, Ford, etc) artikelnummer och biltillverknings artikelnummer - det kan också finnas andra nummer.

Majoriteten av motorhanteringsfelen är INTE motorns ECU. Följaktligen kan inte bytet av motorns ECU bota felet. Det är bästa praxis att noggrant diagnostisera vad felet är, med särskild uppmärksamhet åt ljudanslutningar och gott underhåll av komponenter och sensorer.
Vi testar inte ECU. Du hittar företag som tillhandahåller en testtjänst. SE till att du är nöjd med testtjänsten de tillhandahåller och att den verkligen kontrollerar alla funktioner i din ECU.

Kontrollnummer motsvarar dina.
Det är mycket viktigt att byta ut liknande-för-liknande. Om artikelnumren är desamma laddas delen med identisk programvara och hårdvara, så att den kör din bil som tillverkaren avser.

Om artikelnumren är något annorlunda kan det hända att delen kör ditt fordon men inte som tillverkaren avsåg ELLER kanske inte alls.

×

 

Hej!

Klicka på en av våra kontakter nedan för att chatta med oss på WhatsApp

× Hur kan vi hjälpa dig?